SERVICE AS ACTION  este o componenta esențială a programului IB Middle Years Programme (MYP).

În IB, cuvântul ‘action’ se referă la învățarea prin servicii, implicare în activități de tip voluntariat dar și alte tipuri de experiențe care contribuie la formarea profilului elevului IB, precum:

  • manifestarea empatiei față de ceilalți;
  • întreprinderea unor proiecte;
  • să acționeze pe cont propriu;
  • să acționeze în colaborare (în echipă);
  • sugerarea unor modificări într-un sistem existent, în beneficiul tuturor celor implicați;
  • influențarea unor persoane aflate în poziții importante, pentru a acționa într-un sens pozitiv.

Oportunitățile pe care le oferă experiențele de tipul SERVICE AS ACTION  sunt infinite și ar trebui văzute ca o posibilitate de investiție în propria dezvoltare și evoluție academică.

Cele 7 rezultate pe care le elevii le pot obține în urma învățării prin Service as Action (7 Learning Outcomes):

  1. Conștientizare – elevii devin mai conștienți de punctele lor forte;
  2. Valoarea globală – dezvoltarea unei mentalități internaționale prin implicare globală, multilingvism și înţelegere interculturală;
  3. Perseverență – perseverență în acțiune;
  4. Colaborare – colaborare cu ceilalți;
  5. Etică – se iau în considerare implicațiile etice ale acțiunilor derulate;
  6. Inițiativa – elevii propun, evaluează și planifică activități în curs sau activități noi;
  7. Provocare și noi abilități – elevii fac față provocărilor și își dezvoltă noi abilități.

 

O experiență reușită de tipul Service as Action este aceea când elevii înțeleg nevoile altora într-o comunitate și interacționează cu grupurile pe care aleg să le susțină.

Nu este neapărat nevoie de o evidență a orelor lucrate. O finalizare cu succes este exprimată calitativ (ceea ce elevii au învățat), mai degrabă decât cantitativ (numărul de ore petrecute în această experiență). Elevii trebuie să îndeplinească toate cele șapte rezultate ale învățării până la sfârșitul experienței MYP (sfârșitul clasei a X-a). Se va ține însă o evidență a experiențelor de tipul Service as Action într-un portofoliu online, care este păstrat prin intermediul sistem de management online numit Managebac. 

Service as Action este un proiect unic pentru elevi și pentru interesele lor, pentru dezvoltarea personală și academică, astfel că aceștia pot fi creativi în modul în care își planifică experiențele. Cu toate acestea, există unele limitări în ceea ce privește activitatea pe care elevii urmează să o desfășoare:

  1. Nu pot fi „plătiți” pentru o experiență (beneficii bănești sau primirea unei note);
  2. Ajutorarea membrilor familiei nu este un serviciu;
  3. Un elev nu poate fi supervizorul altui elev. (Fiecare elev va fi ghidat pe parcursul activităților de un adult – advisor).

Exemple potrivite de activități:

  • Serviciu de vară la un târg local sau la un eveniment anual de sărbători;
  • Sprijin în învățare pentru alți copii; manager de echipă sportivă, acordarea de ajutor membrilor școlii (la secretariat, la bibliotecă);
  • Sprijin pentru o familie care trece printr-o perioada dificilă;
  • Colectarea obiectelor de plastic din anumite zone poluate;
  • Organizarea unui eveniment, în cadrul căruia se pot aduna fonduri necesare unei cauze în care elevii cred;
  • Implicare în proiecte ecologice (împădurire, repopularea apelor de munte cu păstrăv);
  • Organizarea de activități/programe anti-bullying;
  • Proiecte pentru școli din mediul rural – organizarea unei biblioteci, construirea unui loc de joacă;
  • Predarea unui sport către alți copii;
  • Organizarea unei caravane culturale: cărți, muzică, teatru.

În curând, elevii programului MYP de la Genesis College vor avea posibilitatea implicării în proiecte de tipul Service as Action, organizate atât în campus, cât și în afara lui, oferindu-le posibilitatea de a-și exprima alegerea cu privire la tipul de activitate sau proiect pe care doresc să îl sprijine.