Radu Atanasiu este profesor la Maastricht School of Management România și unul dintre cei mai cunoscuți investitori din țara noastră. Radu Atanasiu predă Critical Thinking şi Decision-Making for Business în cadrul programelor Maastricht School of Management România (Executive MBA, Master in Management, Fast Track Management Program), la Entrepreneurship Academy, în Europa, la Maastricht School of Management (NL) şi University of New York in Prague (CZ), precum şi online, pe iversity.org, în cursuri open care au avut zeci de mii de studenţi din toată lumea.

Radu mai este implicat ca angel investor în companii ca SmartDreamers, 2Performant, Tokinomo, Evertoys, Critique Gaming şi a fondat platforma de voluntariat DeBunavoie.ro.

Ce este gândirea critică?

Sunt multe definiții, academice sau mai puțin academice, ale gândirii critice, dar cred că cea mai importantă ar fi, spus foarte simplu, să gândești cu capul tău. Acest lucru are două componente: capacitatea și înclinația de a face asta, pentru că avem tot felul de influențe de la ceilalți și chiar de la creierul nostru, influențe iraționale, care s-ar putea să ne păcălească. Atunci când avem decizii importante de luat, este important să le luăm după ce ne dăm seama că nu suntem cu totul raționali, să recunoaștem în mod voit ce nu este rațional, să aplicăm rațiunea și abia apoi să decidem. Gândirea critică este, deci, să îți educi voința și să vrei să îți analizezi un pic comportamentul și deciziile.

De ce este ea importantă?

La nivel individual, sunt oameni care iau decizii fără să se bazeze pe nimic, având impresia că sunt raționali. Este indicat să aplici un pic de structură când iei decizii. La nivel de societate, sunt tot felul de fenomene, mai ales în ultimul timp, pe rețelele de socializare, precum eco chambers sau teoriile conspirației, pe care le putem înțelege mai bine cu ajutorul gândirii critice.

De ce gândirea critică este diferită de gândirea comună și care este specificul acestui tip de gândire?

Gândirea critică este un fel de meta cognition, meta gândire, este gândire despre gândire. Noi gândim și luăm decizii în mod natural, ne-am antrenat să facem asta, avem impresia că o facem în mod conștient, dar, de multe ori, nu o facem. În momentul în care trebuie să iei o decizie importantă, o unealtă foarte bună este să scrii pe hârtie sau la tastatură. Atunci, lucrurile se structurează mai bine, mai clar și mai rațional.

Care sunt zonele de aplicabilitate?

Nu există vreun domeniu în care gândirea critică să nu poată fi aplicată – poate fi folosită la locul de muncă, în familie, la votare, în felul în care alegem un televizor, o mașină, sau cariera.

Care sunt limitele gândirii critice?

Are limite, pentru că nu suntem roboți, și, până la urmă, tocmai felul irațional de a decide, bazat și pe emoții, ne-a adus aici. Sunt o mulțime de studii, de exemplu, care arată cât de importantă este intuiția managerială, de exemplu. Analiza, rațiunea trebuie combinate cu experiența și intuiția, nu trebuie să fim 100% raționali.

Există riscuri pe care le poate întâmpina în societatea de astăzi o asemenea atitudine?

Există două riscuri: să fii prea “cârcotaș” și să analizezi prea mult, pericol întâlnit mai ales la manageri, care nu pot lua o decizie până nu analizează toate datele.

Ai investit în mai multe startup-uri locale de-a lungul timpului. Ce sfat le-ai da elevilor care își doresc să înceapă o astfel de afacere?

Primul sfat ar fi că îi încurajez să facă asta – este un drum greu, dar foarte interesant. Îi asigur cu toată sinceritatea și cu toată dragostea că o vor da în bară, ei fiind la început, dar nu trebuie să se sperie de asta. Trebuie să îmbrățișeze eșecul, pentru că este cel mai eficient mod de a învăța. Este doar un proiect de business – când închizi o firmă nu este niciun fel de tragedie, însă ce ai învățat din asta este foarte important. Al doilea sfat este mult mai practic – să se ducă la cât mai multe pitch-uri, concursuri, conferințe, pentru a asista la exercițiul de a vorbi în cinci minute despre business-ul tău și de a încerca să convingi niște investitori să creadă în tine.

Ce informații ar fi bine să ia în considerare în momentul în care se gândesc să pornească o afacere?

O concepție greșită, mai ales pe piața tehnologiei, este că mulți nu vor să lanseze lucruri care s-au mai făcut. Majoritatea companiilor celebre nu sunt primele care au oferit produsul sau serviciul respectiv, ba chiar sunt companii care iau idei ce au succes undeva și le duc în alte piețe. Așadar, nu trebuie neapărat să fii original, ci să faci lucrurile bine. Al doilea sfat ar fi să testeze prezumțiile înainte să deschidă un business. Să înceapă cu ceva simplu, să îl testeze și, dacă totul este ok, să meargă înainte.