Cosmin Tuduran, coordonator e-learning Genesis College: “Vom continua inovarea educației. Școala clasică nu va mai exista după pandemie”

Cosmin Tuduran este manager de proiecte în cadrul echipei Genesis, cu o experiență de 22 de ani în învățământ şi 11 ani la Genesis College. La nivelul şcolii a realizat, de-a lungul timpului, numeroase proiecte interdisciplinare și crosscurriculare -EcoŞcoala, International Planting Day, Patrula Eco, iar în prezent se perfecționează prin diverse cursuri online, fiind totodată absolvent al programului de master Tehnologia Informaţiilor şi a Comunicaţiilor în Educaţie.

Explică-ne, pe scurt, ce presupune e-learningul și care sunt beneficiile acestui tip de învățare.

E-learning-ul este un concept relativ nou, integrat în sistemul educațional din necesitatea de a oferi un plus de informație elevilor, o interconectivitate, și nu în ultimul rând, datorită progresului tehnologic rapid, care inevitabil s-a făcut prezent și în sală de clasă. Rolul profesorul contemporan s-a schimbat, iar acesta nu mai transmite informația către elevi, ci îi atrage pe aceștia să caute, să descopere și să aplice ceea ce au învățat, totul cu ajutorul tehnologiei, care face parte din viața noastră.

Programele de e-learning prezintă câteva avantaje incontestabile: accesibilitatea, care este o consecința directă a epocii în care trăim – informația este disponibilă într-o varietate de forme, iar procesul de învățare, practic, poate avea loc în orice mediu, flexibilitatea – avem în vedere modul în care ele se adaptează timpului și disponibilității persoanei angajate în procesul de învățare, adaptabilitatea – un program e-learning poate fi adaptat atât în funcție de tipul de informație transmisă, cât și de nivelul de cunoștințe al auditoriului, costurile reduse și varietatea. Se asigură astfel o adresare mai eficientă a nevoilor individuale de învățare (prin oferirea de stimuli și de contexte variate), cât și utilizarea unor platforme și aplicații care oferă conținut educațional.

De ce este util e-learning-ul, mai ales în această perioadă dificilă, în care ne confruntăm cu pandemia de coronavirus?

Faptul că educația poate să continue și fără prezența fizică a elevilor este un beneficiu pe care acum câțiva ani nu îl aveam. Am avut parte de o adaptare rapidă la predarea online, astfel am putut oferi elevilor posibilitatea de a continua studiul, fără a crea goluri de cunoștințe.

E-learning-ul pune la dispoziție toate soluțiile informaționale pe care le putem oferi elevilor, pentru a continua educația și pentru a oferi un flux informațional în timp real. Pandemia a forțat trecerea către e-learning, dar într-un mod constructiv. Acum avem posibilitatea de a combina sistemul clasic cu cel informațional, iar această fuziune aduce multiple beneficii elevilor și profesorilor – educația a prins o altă formă, trecând la un nivel superior.

Care este diferența între școala clasică și școala online? Ce presupune această schimbare pentru profesori? Dar pentru elevi?

Școala s-a conturat într-o nouă formă. Este important de reținut că nu putem reveni la acea “școală clasică” de dinaintea pandemiei, ci va trebui să continuăm spre inovare, spra a menține nota digitală într-un ritm activ. Schimbare a fost bruscă și simțită din plin în ambele categorii implicate, atât în cea a profesorilor, cât și în cea a elevilor. Dacă profesorii au fost nevoiți să digitalizeze întregul conținut informațional sau să utilizeze diverse aplicații cu caracter educațional, elevii au primit această schimbare cu brațele deschise, deoarece aceștia utilizau deja dispozitive în mod frecvent și erau familiarizați cu mediul digital. Singura diferență a fost aceea de a accesa clasa virtuală sau alte aplicații și conștientizarea că școala se poate face și de acasă.

Cum s-au adaptat elevii la cursurile exclusiv online?

Elevii s-au obișnuit imediat, au integrat rapid conținutul digital în contextul școlii online, iar dacă la început părea o joacă, au realizat în scurt timp că joacă este serioasă și s-au adaptat contextului. Prezența la ore a fost una foarte bună, nivelul asimilării de noi informații a fost foarte bun, iar răspunsul elevilor a fost unul pozitiv. Singurul inconvenient observat a fost expunerea prelungită în fața dispozitivelor, care a fost în scurt timp corectată, prin schimbarea strategiei de a doza timpul petrecut online și combinarea activităților practice cu sarcinile digitale.

Cum se desfășoară o lecție online?

Genesis a făcut deja un pas în față încă de acum câțiva ani, când a introdus în cadrul procesului educativ Chromebook-urile și a facilitat elevilor și cadrelor didactice accesul la conținutul digital. Așadar, elevii și profesorii erau familiarizați cu acest concept, iar desfășurarea lecțiilor s-a produs aproape normal, respectând astfel și distanțarea fizică. Lecțiile permit abordări diferite, imaginația și creativitatea cadrului didactic fiind foarte importantă, deoarece mediul digital îți oferă modalități variate de a trata conținutul. Faptul că elevului i se poate oferi simultan conținut multimedia (imagine, sunet, foto-video) este o completare a informației de la clasă, care prin metodele clasice, oricât de interactive ar fi, nu se poate realiza.

Pe parcursul unei lecții online profesorul are contact video și audio cu întreaga clasă, sarcinile pot fi împărțite elevilor diferențiat, se pot organiza activități pe grupe, astfel încât elevii descoperă, aplică și lucrează împreună, la fel ca în clasă.

De ce sunt aplicațiile G Suite for Education recomandate pentru un proces educativ eficient?

G Suite conține aplicații extrem de utile, gândite pentru a facilita accesul la educația digitală. Aceasta suită permite accesarea informației oriunde și de pe orice dispozitiv, încărcarea și trimiterea către elevi a unor materiale cu un conținut extins, realizarea unei evaluări rapide și trimiterea rezultatelor către elevi și părinți în timp real. G Meet transformă o simplă videoconferință într-o colaborare interactivă, în care atât elevul, cât și profesorul, au posibilitatea de a prezenta celorlalți informația în timp real. Google Classroom este platforma unde conținutul clasei virtuale este încărcat de către profesor. Accesarea acestuia poate fi făcută de elev, de pe orice device, iar temele pot fi apoi trimise profesorului, pentru a primi recomandări de îmbunătățire. Comunicarea cu părinții este extrem de importantă – pentru prima oară, părinții devin parte din clasă, fiind parteneri în timp real în parcurgerea informației.

Pe lângă posibilitatea de a lucra organizat și de a stoca informație nelimitatată în G Cloud, întreaga aplicație are un puternic caracter ecologic, eliminând utilizarea hârtiei în activitățile de la clasă.

Concluzionând, toate aceste aplicații sunt un real beneficiu pentru învățarea online și permit cu ușurință crearea unui proces educativ modern, eficient și adaptat la contextul actual pe care îl parcurgem.