Cu bucurie, joi, 6 mai, am dat startul seriei speciale de conferințe!

În cadrul celei de-a XVII-a ediții a Conferințelor Genesis College, Dragoș Pârcălabu, directorul Liceului Genesis College, profesor de istorie, a moderat și a explorat îndeaproape alături de invitatul nostru special, Dragoș Iliescu, profesor universitar, fondator BRIO, specialist în psihologie organizațională, psihometrie și măsurare psihologică, interconexiunea dintre inteligența emoțională și inteligența cognitivă.

Fiecare cadru didactic are nevoie de dialoguri și dezbateri cu o persoană care este abilitată să o direcționeze pe drumul înțelegerii aprofundate a unor concepte specifice. Profesorii au nevoie de o validare a tehnicilor și cunoștințelor deținute, iar părinții își doresc constant să își îmbunătățească modul de înțelegere și relaționare cu copiii lor atât în parcursul lor educațional, cât și în planul relaționării personale. În cadrul conferinței, publicul a primit răspunsurile la astfel de nevoi.

La o primă vedere, interconexiunea dintre inteligența emoțională și emoții pare evidentă. La o analiză în profunzime însă, aceasta devine neclară, la fel cum este și valoarea sa de predicție și contribuția echilibrată pe care inteligența cognitivă o poate aduce în proces, precum și modul în care acestea pot fi dezvoltate pentru a ne îmbunătăți calitatea vieții.

Dată fiind popularitatea subiectului, participanții au avut întrebări despre ce este și ce înseamnă să fii inteligent emotional, respectiv cognitiv: Sunt aceste tipuri de inteligențe înnăscute sau le putem dobândi de-a lungul vieții? Care este legătura și care sunt diferențele dintre inteligența „cognitivă” și cea „emoțională”? Dacă ai o inteligență emoțională dezvoltată înseamnă că ești mai inteligent decât ceilalți oameni? Au cei mai în vârstă o inteligență emoțională mai dezvoltată decât cei mai tineri? Cum putem sprijini copiii să își exerseze aceste abilități? Prin ce criterii putem testa inteligența emoțională?

Din aceste motive, cercetătorul Dragoș Iliescu, reputat specialist în psihologie organizațională și măsurare psihologică, cu o activitate academică și o experiență practică recunoscută la nivel internațional, ne-a ajutat să înțelegem mai bine aceste aspecte, precum și miturile și adevărurile din jurul acestor teme.

Astfel, am aflat că „Inteligența emoțională este o capacitate, o aptitudine. Anume, aceea de a percepe cu ușurință și corect emoțiile proprii și ale altora, de a le identifica, de a le modela sau gestiona și de a le utiliza în rezolvarea de probleme. Atunci când este definită în acest fel, ca aptitudine, cu răsunătorul “inteligență” atașat, presupune că este o capacitate adaptativă a individului la un context sau mediu specific.”, precum și demontarea unuia dintre cele mai răspândite mituri din psihologie: „Inteligența emoțională are un impact ridicol de redus asupra performanței profesionale”.

În același timp, am descoperit modul în care inteligența emoțională „se poate măsura și chiar se măsoară. Există două abordări majore (și divergente), din această perspectivă. Prima privește inteligența emoțională ca preferință comportamentală (un conglomerat de trăsături de personalitate). Testul psihologic care reprezintă standardul de aur în această abordare este EQ-i (Emotional Quotient Inventory). A doua privește inteligența emoțională ca aptitudine, iar testul psihologic care are rolul de standard de aur în această abordare este MSCEIT (Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test).”

În final, alături de invitatul nostru, am conturat o imagine de ansamblu a beneficiilor pe care dezvoltarea acestor aptitudini ne-o poate oferi:

„Inteligența emoțională și inteligența cognitivă, deși nu sunt corelate, dat fiind că primul tip conduce la fericire și celălalt tip de inteligență se bazează pe performanță, par a fi un contributor masiv la sănătatea mintală și bunăstarea psihologică a unei persoane. Persoanele cu inteligență emoțională ridicată par să trăiască vieți mai împlinite, să se bucure mai mult de ele, de realizările lor, de prietenii lor, de viață în general. Starea de bine psihologică pare a fi unul din resorturile cele mai importante de reziliență psihologică în fața stresului în toate formele sale și nu e de mirare că este asociată masiv cu calitatea vieții. Din perspectiva asta, este adevărat că inteligența emoțională poate ajuta în diverse contexte de performanță, dar nu pentru că este o aptitudine direct implicată, ci pentru că oferă reziliență psihologică în fața adversităților.”

Vă invităm să vizionați dialogul interesant al conferinței la următoarele link-uri, în cadrul rețelelor sociale Facebook sau Youtube:

Între timp, vă invităm să urmăriți edițiile speciale ale conferințelor pe care le pregătim în luna mai și iunie – https://genesis.ro/va-invitam-la-editiile-speciale-conferintele-genesis/